נהיגה באיטליה- עושים סדר בבלאגן
כאשר מגיעים לראשונה לארץ המגף, השפה המתגלגלת, האוכל המשובח, הארכיטקטורה המפוארת והנופים עוצרי הנשימה גורמים לנו להתאהב. לראות את איטליה, ולמות, זה המוטו. אבל, ברגע שתראו איטלקי מאחורי ההגה, תבינו מהר מאוד כי הסצנה האמנותית באיטליה היא לא רק במוזיאונים, אלא גם בכבישים. אומרים שרומא לא נבנתה ביום אחד, אבל תסמכו על נהג איטלקי שיביא אתכם לשם בתוך כשעה.
אז מטיילים יקרים, אין מה לדאוג, כי המדריך שלפניכם בא לעשות קצת סדר בבלאגן, ולגרום לכולנו לשרוד את הנהגים האיטלקים. בסיום המדריך תצאו בריאים ושלמים, אבל גם הארנק שלכם יודה לכם, כי נלמד ביחד איך להתחמק מקנסות ודוחות מטרידים.
פרק ראשון– תרבות הנהיגה האיטלקית
אומרים שלנהגים איטלקיים זורם בנזין בעורקים, וכל מי שהיה עד לריקוד הבלטי של צומת רומאי סואן יתקשה שלא להסכים. נהיגה באיטליה היא ללא ספק מסע הרפתקני (וגם קצת הומוריסטי). לפני שנדבר על סוגי הכבישים במדינה, חשוב לצלול אל תרבות הנהיגה של תושביה.
בתחילת המאה ה-20 החל הרומן שבין האיטלקים למכוניות, כשתעשיית הרכב האיטלקית החלה לפרוח עם מותגים כמו פיאט, אלפה רומאו ופרארי. נהיגה באיטליה היא יותר מסתם כלי תחבורה, אלא גאווה אזורית ואפילו מסורת משפחתית. מהמכונית המשפחתית הישנה ועד לרכב הספורט הנוצץ, כל מכונית מספרת סיפור, וכל נסיעה היא פרק חדש בסיפור.
הגיאוגרפיה המגוונת של המדינה מביאה למגוון עשיר של חוויות נהיגה. בין אם מדובר ברחובות הצרים והמפותלים של עיירות היסטוריות כמו אמלפי וסורנטו, או שמדובר באוטוסטרדות המהירות שמקשרות בין ערים מרכזיות. הנהיגה באיטליה מרגשת ופנוראמית, אבל היא גם עלולה להיות מורכבת ומאתגרת.
מאפייני הנהג האיטלקי (בלי להכליל כמובן..)
נהגים איטלקיים נתפסים לעתים קרובות כנהגים אגרסיביים ביחס למדינות מערב אירופה, ואל תתרגשו לשמוע צפירות ולראות תנועות ידיים מהרכבים הסמוכים. הנהגים האיטלקיים נוסעים במהירות גבוהה, במיוחד בכבישי האוטוסטראדה, אך רובם המכריע מיומנים מאוד.
בערים הגדולות כמו רומא ומילאנו צפו לפגוש באינספור אופנועים שמשתלבים בתנועה. זכרו תמיד לבדוק את המראות שלכם, במיוחד אחרי עמידה ברמזור או לפני כניסה לכיכרות.
למרות התקנות המחמירות, חלק מהמקומיים עשויים לחנות בצורה יצירתית, כמו על מדרכות או בצמתים. אל תתפתו לעשות זאת גם, כי הדבר גורר אחריו קנסות גבוהים.
הכבישים המהירים נחשבים ליעילים מאוד ותמצאו בהם נהגים 'טסים' במהירויות גבוהות. זכרו כי כמו בארץ הנתיב השמאלי אמור להיות נתיב עקיפה, ואל תתפלאו אם מישהו יתקרב אליכם במהירות ויהבהב בפנסי הרכב שלו כדי לאותת לכם לעבור לנתיב הימני.
תרבות הנהיגה האיטלקית שונה מאוד בין המחוזות והאזורים. נהיגה בצפון נחשבת בדרך כלל למסודרת ורגועה יותר, בעוד שאזור הדרום ובמיוחד העיר נאפולי וסביבתה מפורסמים בסביבת נהיגה כאוטית, אך מתפקדת.
ניווט בכבישים האיטלקיים עשוי להיות כמו צלילה לתוך יצירת אמנות איטלקית- מורכבת, מסקרנת ולעתים בלתי מובנת. הכתבה שלפניכם נועדה להדריך אתכם דרך הכבישים באיטליה- סוגי כבישים, אגרות, דוחות ומה שביניהם.
אז בואו נצלול לתוך העולם המסובך של הכללים ונחקור את הנופים המהפנטים דרך השמשה הקדמית. התכוננו להפעיל מנועים ולצאת למסע מענג.
פרק שני: חוקים, תקנות וחנייה
נהיגה איטלקית אולי נראית כמו צורת אמנות, אבל היא נשלטת על ידי מערכת קפדנית של כללים שגם המקומיים וגם המבקרים חייבים לציית אליהם. אין יותר מבאס מלחזור לארץ ולגלות לאחר חודש שנשלח אלינו דוח בסך של מאה אירו, אבל אל דאגה, זה ממש לא הולך לקרות לכם, כי הנה לפניכם הכללים החשובים לנווט בארץ המגף מבלי להתנגש עם החוק.
הגבלות גיל לנהיגה באיטליה:
עבור מקומיים, הגיל המינימאלי עבור רישיון A1 (אופנועים קלים) הינו גיל 16, ועבור רישיון מסוג B (רכבים פרטיים) הגיל המינימלי הוא 18.
נהגים בינלאומיים חייבים לעמוד באותן הדרישות, אך חברות ההשכרה הן אלו שעשויות להחמיר את הכללים ולדרוש מהנהגים להיות בני 21 ומעלה. אם אתם נמצאים בטווח הגילאים שבין 18 ל-30, צפו לשלם תוספת מכובדת עבור השכרת רכב באיטליה, עלות שמשתנה בין חברה כזו לאחרת.
בעת השכרת הרכב ובכל זמן הנהיגה באיטליה יש להצטייד ברישיון נהיגה בינלאומי (IDP) לצד הרישיון הישראלי (על שניהם כמובן להיות בתוקף).
חוקי התנועה באיטליה:
מגבלות מהירות ואזורים-
אזורים עירוניים: בדרך כלל עד 50 קמ"ש.
כבישים בין עירוניים:בדרך כלל בין 90-110 קמ"ש.
כבישים מהירים: בדרך כלל עד 130 קמ"ש.
מגבלות אלו כמובן משתנות ממחוז למחוז ומכביש לכביש, ויש להישמע לשילוט ולהוראות.
חנייה-
תקנות החניה באיטליה נאכפות בקפידה ויש להקפיד להיצמד אליהן. כמו בארץ, המדרכות מסומנות בצבעים שמסמלים את אופי החנייה:
קווים כחולים: אזורי חניה בתשלום. בחלק מהאזורים יש לרכוש כרטיס ממכונה קרובה ולהציג אותו בשמשה הקדמית. שימו לב לקרוא את השילוט שמורה על זמן החנייה המותר, וכיצד משלמים על החנייה.
קווים לבנים: מקומות חניה שמסומנים בקווים לבנים הם בדרך כלל בחינם, אך עשויות להיות מגבלות זמן לחנייה. גם כאן יש להתעדכן בשילוט החנייה.
קווים צהובים: חניות צהובות שמורות לנכים, תושבי העיר או לרכבי משלוח. אין לחנות בחניות אלו (ללא תו נכה במידה וזו חניית נכים), והדבר עלול לגרור קנסות כבדים.
חניונים ומגרשים
לצד החניות בצדי הרחוב תוכלו כמובן למצוא אינספור חניונים ומגרשי חנייה, בעיקר בערים גדולות או בסמוך לאטרקציות פופולאריות. כמובן שלכל חניון תעריף שונה וחוקים שונים, ויש לקרוא בפירוט את השילוט בכניסה.
לוח שעונים לחניה: חלק מהאזורים באיטליה (ובאירופה כולה), פועלים בלוח שעונים, שמכונה דיסק חנייה, עליו ניתן לסמן את שעת ההגעה לחנייה. בחלק מהחניות יש לסמן את שעת ההגעה ולהניח על גבי השמשה הקדמית, וכך פקחי הרכב יוכלו לדעת באיזה שעה החניתם את הרכב בחניון. את לוח השעונים מקבלים בדרך כלל מחברת ההשכרה שלכם, ומומלץ לשאול אותם על כך במעמד ההשכרה.
חניה בימי ראשון וחגים: בערים מסוימות, ממש כמו בארץ, החנייה בסופי שבוע ובחגים הינה חינמית. הדבר מצוין בשילוט שלצד החנייה.
כמה זה עולה לי?
קנסות בגין עבירות חניה באיטליה משתנים כמובן בהתאם לעבירה ולמחוז שבו התרחשה ההפרה. חנייה באזור שבו אסור להחנות עשויה לגרור קנס שנע בין 40 ל-100 אירו, בעוד שחנייה בחניית נכים ללא תו נכה נחשבת לעבירה חמורה שעלולה לגרור קנס של בין 80 ל-320 אירו.
חניה באזור ZTL (אזור מוגבל לתנועה עליו נדבר מיד) עלולה לגרור קנס של בין 80 ל-200 אירו, וחניה על המדרכה או מעבר להולכי רגל תגרור קנס של בין 40 ל-100 אירו.
שימו לב שחלק מחברות ההשכרה גובות עמלות נוספות על דמי ניהול הקנס בשם השוכר, שכן הקנס מגיע ישירות לחברת ההשכרה. קראו תמיד את השילוט המקומי החנייה, ואם יש לכם ספק, פנו לאחד מהעוברים ושבים לעזרה, או שתחפשו אחר מקום חנייה אחר.
עוד חוקים חשובים:
שימוש בטלפונים ניידים והסחות דעת אחרות: שימוש בטלפון נייד בזמן נהיגה הוא כמובן אסור, כמו גם הסחות דעת אחרות כמו איפור או אכילה.
נהגיה אחרי אלכוהול וסמים: באיטליה ישנם חוקים מחמירים כנגד נהיגה תחת השפעת אלכוהול או סמים. מגבלת האלכוהול בדם היא 0.05%, והעונשים עלולים לכלול קנסות, מאסר או שלילת רישיון.
בטיחות ילדים וחגורות בטיחות: מושבי ילדים הינם חובה עבור ילדים מתחת ל-36 ק"ג או 150 ס"מ. כל הנוסעים וגם הנהג מחויבים לחגור חגורות בטיחות לאורך כל הנסיעה.
פרק שלישי: הדרכים באיטליה
תשתית הכבישים של איטליה כוללת רשת מורכבת ומגוונת שמשתנה בהתאם לאזורי המדינה והתנאים הגיאוגרפיים- מהכבישים המהירים שמחברים בין ערים מרכזיות ועד לכבישי החוף המפותלים שמציעים נופים עוצרי נשימה.
כבישים מהירים: אוטוסטראדות
מרבית הנסיעות למרחקים ארוכים כוללים נסיעה באוטוסטראדות של איטליה, רשת של כבישי אגרה שמשתרעת על פני כל חלקי המדינה ומחברת בין הערים הגדולות, מרכזי התעשייה ויעדי התיירות הפופולאריים.
מגבלות מהירות בכבישי אגרה: בדרך כלל עד 130 קמ"ש. הדבר משתנה בין מקטעים שונים וכמו כן בתנאי מזג אוויר קשים עלולה לרדת המגבלה ל-110 קמ"ש.
בכבישי האגרה משלמים ביציאה מהכביש, בתחנות היציאה בהן ניתן לשלם במזומן או באשראי. החישוב נעשה לפי מספר גורמים כמו אורך המסלול, סוג הרכב שבו אתם נוהגים וכמובן האזור.
חלק מחברות השכרת הרכב כוללות במחיר מערכת גבייה אלקטרונית שנקראת Telepass, שמאפשרת לעבור ללא עצירה בכבישי אגרה, והתשלום מתבצע אוטומטית מול חברת ההשכרה.
כבישי מדינה (Strade Statali)
כבישים אלו מקשרים בין אזורים ובדרך כלל מתוחזקים היטב. מגבלות המהירות משתנות, בדרך כלל בין 90 ל-110 קמ"ש.
כבישים פרובינציאליים (Strade Provinciali)
לעתים קרובות מתפתלים בין נופים ציוריים, הדרכים הללו מחברות בין עיירות קטנות. איכות הכבישים ומספר הנתיבים משתנה בין דרך אחת לאחרת.
כבישים עירוניים
בתוך הערים תמצאו מספר כבישים וביניהם אזורי ZTL- אזורי תנועה מוגבלים, לעתים קרובות במרכזים היסטוריים, נתיבי תחבור ציבורית ושבילי אופניים.
אזורי ZTL- מלכודת קנסות איטלקית
נהיגה במרכזי הערים ההיסטוריות של איטליה היא חוויה מופלאה אך עלולה להיות מורכבת, זאת בשל אזורי ZTL (Zona Traffico Limitato). אזורי התנועה המוגבלים שואפים להפחית עומס ובכך להגן על האתרים ההיסטוריים שבאזור ולשפר את איכות האוויר. באזורים אלו הגישה לכלי רכב מוגבלת, והיא מורשית רק בשעות מסוימות ולכלי רכב מסוימים. ההגבלות נאכפות בדרך כלל באמצעות מצלמות שמצלמות את לוחיות הרישוי של כלי הרכב. אזורים אלו נמצאים במרכזים היסטוריים של ערים רבות באיטליה, בתוך אזורים שבהם הכבישים צרים ובדרך כלל מלאים בהולכי רגל. כבישים אלו נמצאים כמעט בכל עיר גדולה במדינה- מרומא, פירנצה ומילאנו דרך נאפולי, טורינו, פאלרמו, פיזה ורבות אחרות.
איך מזהים אזורים שכאלו? חפשו אחר שילוט ZTL שיהיה בדרך כלל מסומן בשלט לבן עגול עם הכיתוב "ZTL". על השלטים תמצאו מידע על הימים והשעות שבהם חלות הגבלות.
מי יכול להיכנס לאזור ZTL?
תושבים שמתגוררים באזור, כלי רכב מורשים כגון תחבורה ציבורית, רכבי חירום וכלי רכב של נכים, ובחלק מהאזורים גם תיירים שהזמינו מקום לינה בתוך האזור המורכב, אך יש ליידע מראש את המלון שאתם מגיעים עם רכב, זאת כדי להשיג את האישור הדרוש. בחלק מאזורי ה-ZTL כן ניתן להיכנס בשעות ובימים מסוימים, הדבר כמובן משתנה ממקום אחד לאחר.
איך להימנע מקנסות?
מומלץ להימנע בכלל מנסיעה בכבישי ZTL, שיהיו בדרך כלל קשים לניווט עקב צפיפות הולכי הרגל והכבישים הצרים. באם בכל זאת תהיו חייבים לעבור דרך כבישים אלו, בדקו בקפידה את הוראות הכניסה לאזורים כמו השעות והימים בהם ניתן להיכנס.אם אתם שוהים באזור ZTL, הודיעו למלון שלכם מראש כדי שיוכלו לספק את האישור הנדרש לכניסה עם רכב.
באפליקציות ניווט (וביניהן וויז) ניתן לסמן שהדרך לא תכלול מעבר דרך אזורי ZTL.
כמו כן, בערים רבות ישנם מגרשי חנייה ממש מחוץ לכניסה לאזור, עם גישה נוחה לתחבורה ציבורית.
פרק רביעי– קיבלתי קנס- עכשיו מה?
אז היה לכם טיול מושלם באיטליה, ספגתם את התרבות, האמנות והמטבח, אבל… יום אחד, אחרי שכבר חזרתם לשגרה השוחקת בארץ, שליח הדואר מביא מעטפה ובה הפתעה לא נעימה- קנס. כן חברים, זה קורה להרבה, ורבים בכלל לא יודעים מה לעשות מכאן. ובשביל זה אנחנו כאן היום.
סוגי קנסות:
מהירות מופרזת: קנס על סך מהירות מופרזת לאחר שלכדה אתכם מצלמת מהירות.
עבירות חניה: קנס על חנייה באופן לא חוקי.
הפרות של אזור ZTL: אם נכנסתם לאזור מוגבל ללא אישור מתאים.
הפרות של אור אדום ושלטי עצור: נלכדתם על ידי מצלמה שקלטה אתכם עוברים ברמזור אדום או לא עוצרים בשלט עצור.
דרך קבלת הנס:
ישירות על המכונית: אם חניתם באופן לא חוקי, תוכלו לקבל קנס מיידי על השמשה הקדמית שלכם על ידי פקח עירוני או אזורי.
דואר: עבירות מהירות או כניסה לאזורי ZTL יגררו איתם קנסות שיגיעו לאחר מספר ימים\ שבועות, לרוב באמצעות חברת ההשכרה שתעביר אליכם את ההודעה הלא משמחת. שימו לב כי הודעות אלו עלולות להגיע אפילו מספר שבועות או חודשים לאחר ביצוע העבירה, זאת בעקבות תהליכים בירוקרטיים.
תשלום הקנס:
בתחתית ההודעה על הקנס תוכלו למצוא הוראות כיצד לשלם, כשהשיטות משתנות בין מחוז למחוז אך בדרך כלל כוללות אפשרות לתשלום מקוון באתר, או העברה בנקאית. כמו כן חלק מחברות ההשכרה מציעות לטפל בעצמן בקנס בעמלה מסוימת, והם יחייבו את כרטיס האשראי עמו השכרתם את הרכב.
שימו לב כי לעתים קרובות ישנן הטבות לתשלום מהיר, כמו הנחה של 30% בחלק מהמחוזות אם משלמים בתוך חמישה ימי עסקים מקבלת הקנס. כמו כן, איחור בתשלום עלול לגרור ריביות כבדות שלא תרצו להגיע אליהן.
ומה אם נעשתה טעות?
אם אתם סבורים שחלה טעות, ולא ביצעתם את עבירת הנהיגה בה אתם מואשמים, תוכלו להגיש ערעור למחוז של העיר בה התרחשה העבירה, את הערעור ניתן להגיש בדרך כלל באתר האינטרנט של אגף החנייה של המחוז, תוך 60 יום מקבלת הדו"ח. יש לאסוף ראיות- תמונות, קבלות או כל תיעוד רלוונטי אחר שיוכיח את חפותכם.
ולסיכום- טיפים מנצחים לנהיגה בכבישים האיטלקיים:
- הבינו את כללי הדרך- כבדו את מגבלות המהירות משום שאלו נאכפות בקפדנות, הכירו את התמרורים האיטלקיים, דעו לזהות אזורי ZTL ולהימנע מכניסה אליהם אם אינכם מורשים.
- אל תתרגשו מתרבות הנהיגה האיטלקית- התכוננו לאינטראקציה עם נהגים אגרסיביים שדומה לעתים לרוחו של הנהג הישראלי. צפו לסגנון נהיגה עצבני יותר בערים הגדולות, והיזהרו מאופנועים.
- הקפידו על תקנות חנייה- הקפידו להכיר את הצבעים שעל המדרכות שמסמנים או אופייה של החנייה, והיזהרו מאנשים שפונים אליכם וטוענים שאלו אחראים על החנייה בבקשת תשלום.
- נווטו עם וויז או גוגל מפות- השתמשו באפליקציות ניווט מוכרות כמו וויז או גוגל מפות, אלו מכירות את הדרכים האיטלקיות, לרבות אזורי ZTL, ויובילו אתכם בבטחה ובמהירות אל היעד שלכם.
- בדקו עם חברות ההשכרה על הסדרי אגרות- חלק מחברות ההשכרה מציעות מנוי כזה או אחר לכבישי אגרה, לרבות תשלום מקוון שיורד ישירות מחברת ההשכרה או מכרטיס האשראי שלכם, דבר שיחסוך התעסקות מיותרת עם מזומן או אשראי בנקודות כבישי האגרה. בדקו על הסדרים אלו בעת הזמנת הרכב. אם בכל זאת אתם משלמים בעצמכם על כבישי האגרה, מומלץ לשאת אתכם מזומן נגיש.
- מסמכים נדרשים- ודאו שאתם נושאים את המסמכים הדרושים לנהיגה בכבישי איטליה- רישיון נהיגה בינלאומי לצד רישיון נהיגה ישראלי, רישיון רכב ומסמכים רלוונטיים מחברת ההשכרה.
- חקרו את תנאי הדרך- הכבישים השונים באיטליה עשויים להיות מאתגרים, במיוחד באזורים כפריים בהם הכבישים בדרך כלל צרים ומפותלים יותר, במיוחד באזורים כמו טוסקנה או חופי אמלפי. כמו כן, התאימו את הנהיגה לתנאי מזג האוויר, והימנעו מנסיעות ארוכות ומורכבות בתנאי ערפל או גשם כבד.
- תרשמו את המספר- 112- זהו מספר החירום הכללי באיטליה אליו ניתן להתקשר בעת מצוקה
- צאו לגלות את כבישי הנוף של איטליה- אם כבר השכרתם רכב, ויצאתם לדרך, אל תפספסו נהיגה בכבישי הנוף המפורסמים באיטליה, כמו כביש החוף של אמלפי, דרך היין של קיאנטי בטוסקנה, מעברי ההרים בדולומיטים ועוד רבים אחרים.
לסיכום, נהגים יקרים, חוויית הנהיגה באיטליה היא ממש לא רק דרך התניידות מנקודהA ל-B, אלא חוויה תרבותית מיוחדת, מצחיקה, ולעתים גם קצת מעצבנת. המדריך שבנינו לכם מבטיח שתהיו מוכנים לנווט בכבישי איטליה ללא קנס באופק או הסתבכויות מיותרות. אז אם אתם מגיעים לארץ המגף, קפצו לתוך הפיאט השכורה שלכם וצאו לגלות את הכבישים האיטלקיים. תיהנו מהחוויה הפנוראמית בכבישים הפתוחים והיפים, רק זכרו לעקוב אחרי חוקי התעבורה, וכך תסיימו את החופשה שלכם ללא טעם מר בדמות קנס. אז כמו שאומרים, Buon viaggio!.